COMENTARI DE TEXT
Exordi: La compra de terrenys per tal de fer camps
golfs, adossats... es doóna a tota
Espanya. Les empreses per a guanyar diners, calfen el cap de la gent i
d’aquesta manera es fan propietari de les terres. La conscieència de les
persones cada vegada estaà més manipulada pels
constructors i no hi ha res que els fajça canviar d’idea.
El tema es pot
resumir en l’ambició econòmica dels constructors no té límits. 4.7
(0,3/0,3)
Resum: d’un temps cap
ací ha augmentat la construcció, i amb això, la desaparició de terres. Aquest
problema ja s’aprecia amb un cop de vista però també al conversar amb la gent,
la qual no s’ha adonat encara del problema que
comporta la
destrucció dels terrenys. La quimera de l’or es troba en aquells terrenys que
els empresaris compren menjant el cap a la gent. Hi ha molts grups ecologistes
que estan en contra però no hi tenen influencia en la societat. Aleshores, fins
que la gent no s’adone del problema, tot seguirà igual.
(0,8/1)
Mapa conceptual:
El títol es remàtic
perquè al llegir-lo no se sap de queè parla el text, si de la pel·lícula de Chaplin o
sobre la búsqueda de l’or en síi 5. Però podem dir que és suggestiu perquè el
relacionem amb un tema determinat: la búsqueda
tant de l’or com de qualsevol altra cosa.
(0,2/0,2)
D’acord amb
l’ordenació dels continguts, l’estructura externa/
interna es pot diferenciar en tres parts. La introducció (línia 1 - 11) on
se’ns diu de les conseqüències de la destrucció de terres. El desenvolupament
(línia 12 - 23) ens informa de les situacions que es donen abans de començar a
construir i de les organitzacions que no recolzen aquestes apctituds. La
conclusió (línia 23-25) on podem veure que el fet d’ acabar amb les terres no eés tean beneficiós com
la gent ho es
pensa.
Quant a altres
criteris interns d’anàlisi del text podem dir que el text és una estructura inductiva
perquè la tesi es troba al final del text “la quimera de l’or són els estralls,
en primer lloc, en les consciencies ”. +
A més a més, el text
és climàtic perquè al final del text deixa caure una oració que ens fa pensar
“Al final descobrirem que les dures soles....eren menjars exquisits”. +
La progressió
temàtica és de tema constant, ja que els remes s’afegeixen sense canviar de
tema. (Els remes són les idees secundaries, ja anomenades en el mapa
conceptual). També trobem isotopies com destrucció i memòria. +
(1,4/1,5)
Quant a la
caracterització del text, l’àmbit d’ús és periodístic ja que es tracta d’un
article d’opinió, però per a ser més concrets és una columna publicada al diari
Levante EMV el vint-i-dos d’abril de 2006 10.
A més es tracta d’un tema actual, està encapçalat per un títol “La quimera de
l’or”. Si ens fixem en el tipus de text podem dir que és expositiuvoargumentatiu
però predomina l’argumentació, perquè hi ha molta modalització mitjançant l’ús
d’un lèxic valoratiu “rival”, “destrucció”, “arrancar-nos” i l’ús de la
impersonalitat “cal arrasar”, “cal comptar”, a més de moltes negacions amb l’ús
del “no” i de prefixos negatius com “insostenibles”,
“irreversible”, “irrenunciable”. + +
Pel que fa a la
finalitat comunicativa és persuadir i orientar l’opinió sobre la situació
actual quant a la destrucció de terres. ex
Quant a la variació
diatòpica, correspon amb el valencià general sense
cap tret diatòpic.14.5,
14 Com a intertextualitat hi trobem
el títol del text “La quimera de l’or”, el qual
fa referència a una pel·lícula de Charles Chaplin. Aquest terme, la intertextualitat, ens porta
a parlar del lector model; aquell que ho coneix tot sobre el tema d’aquest
text, per exemple, o sobre altres temes actuals. 12.1
Si ens fixem en les
funcions lingüístiques, sols predomina la referencial, ja que al llarg del text
se li doóna
la mateixa importància a tota l’ la informació, utilitza el mode indicatiu “és, té,
alcen...”, el lèxic és denotatiu connotatiu 19.1
i utilitza oracions enunciatives com “El discurs del formigó..., Abans
d’elaborar els projectes...”
Obrint pas a la
cohesió lèxica trobem l’ús de sinònims com “catàstrofe i destrucció”,
“territori i terreny”... que fan que el text estiga cohesionat i tot pertany a
un mateix camp semàntic com és el de la
construcció. <
S’utilitza la
nominalització “El discurs del formigó”
i “El discurs ecologista”... 16
L’ús de connectors
que ordenen el text com “en primer
lloc”, “abans de”, “al final”... També s’utilitza “malgrat” que és un connector
típic per a argumentar.
1,8/3
[0,5 + 0,8 + 0,4] +
1,8 + [0 + 0] + 0,2 = 3,7/7
CORRECCIONS AL TEXT LA QUIMERA DE L’OR [Només
les que apareixen al teu text són correccions fetes al teu comentari. Les
altres són fetes a d’altres company@s]
< cal ampliar
???? oració mal construïda
ex.
Cal justificar amb exemples
1. Introducció abrupta. Cal un exordi al principi on parles d’aspectes relacionats amb el tema, de l’autor, del mitjà de comunicació.
1.1 Si no li tens molta confiança millor
utilitza els cognoms i no només el nom.
2.
El resum és massa
breu. Calia de 80 a 106 mots aproximadament.
2.1 Ho has entés en sentit literal quan és en sentit
metafòric. No es tracta d’un problema de contaminació
acústica sinó de sostenibilitat.
2.2 Ho has tornat a entendre en sentit
literal.
2.3. No sé què vols dir en eixa oració ni a
quina part del text correspon
2.4. Sembla que no hages captat bé el sentit del text.
2.5. Has utilitzat massa paraules semblants al text.
3.
Hi falten idees bàsiques
del text
4.
Tema. Jo aquest
l’integraria en un altre com Construcció i destrucció en les consciències i el territori valencià
perquè si no estàs enfocant-ne només una part.
4.1 Falta el tema o no està ben especificat.
4.2
Falta títol temàtic o no, tipus de títol.
4.3
Jo començaria per Les urbanitzacions...
4.4
Jo no inclouria
dintre el tema “les reflexions de l’autor”. El gènere textual ja pressuposa que
siga una reflexió de l’autor
4.5 No apareix quasi al final. Des de bon començament ja el
podem detectar metafòricament (o fins i tot metonímica) : “quin altre tros de
la carn de la memòria....”
4.7
Jo eliminaria
fins i tot “dels constructors” per a ser més inclusiu socialment
5.
Discutible.
Perquè en una lectura no gaire superficial podríem tractar com a integrant de
la tesi La cobdícia com a valor suprem i la cobdícia monetària és la
quimera de l’or. Per
tant, tenint en compte eixa lectura seria títol temàtic
encara que si ho justifiques i està d’acord amb un dels temes possibles
(depenent dels coneixements enciclopèdics) seria acceptable. A mi, per exemple, la intertextualitat La quimera de l’or em
suggereix persones desesperades a la recerca del guany monetari per damunt de
tot i llegint el nom de l’autor puc saber el punt de vista des del qual
tractarà el tema i quins són els seus centres d’interés.
6.
Bé l’intent de
mapa conceptual però faltarien idees bàsiques com la destrucció de les
consciències necessària i prèvia.
7.
Faltaria
l’estructura interna i comprovar que coincideix o no amb l’estructura
prototípica dels textos argumentatius (cosa que es pot aprofitar després per a
justificar el tipus de text). En l’estructura interna cal especificar les
línies que abracen cadascuna de les parts.
7.1 Excepte la primera idea les altres dues reflexen prou bé el que expressa el text. I les parts ben delimitades.
7.2
L’abast de la
primera part i de la segona són discutibles. Jo acurtaria la primera i
allargaria la segona. Per altra banda, el que expliques de la segona no es
correspon amb el que diu el text.
7.3
L’abast de la
primera part i de la segona són discutibles. Jo acurtaria la primera i
allargaria la segona.
8.
Isotopia
semàntica. També podríem anomenar isotopia la repetició del SN La quimera de
l’or que apareix repetida al títol i a les línies 7 i 19.
8.1 Ara el que diu s’ha d’interpretar literalment i no metafòricament. Més aviat està parlant dels temps antics en què no hi havia tants diners i molta més pobresa material.
8.2 Et faltaria parlar d’isotopia, mots clau, mapa conceptual...
8.3 Et faltaria parlar de mots
clau
9. T’ha faltat identificar i justificar el tipus de progressió temàtica
9.1 La progressió temàtica del text és de tema constant. Cal especificar els remes.
9.2
No estic massa
d’acord. Si identifiques remes a temes diferents d’un hipertema no hi hauria
mai progressió temàtica de tema constant. Encara que tot depén del que he
apuntat en 4.5.
10. Caldria ampliar la justificació del fet que és una columna (autor reconegut, periodicitat establida, temes d’actualitat, signada, més breu que llarga...)
10.1
Si és periodístic
escrit no pot ser informal. El terme informal es reserva a situacions
comunicatives més espontànies (parlar en casa, amb els amics...) gens
preparades.
11. Especifica els arguments bàsics i també altres aspectes com el lèxic valoratiu encara que ho tornem a esmentar amb la modalització.
11.1 Ací has de parlar de tipus de text. La seqüència predominant, si no
l’única, és l’argumentativa. La teua explicació (informació + opinió) correspon
als textos mixtos expositivoargumentatius.
12. Pressuposicions de què. Ací caldria aprofitar el concepte de lector model per enumerar-ne les característiques (lector en valencià, més progressista que conservador, receptiu a les idees ecologistes, amb prou coneixements enciclopèdics com per a conéixer la informació implícita en les pressuposicions i les intertextualitats).
12.1 Ací caldria aprofitar el concepte de lector model per enumerar-ne les característiques
(lector en valencià, més progressista que conservador, receptiu a les idees
ecologistes, amb prou coneixements enciclopèdics com per a conéixer la
informació implícita en les pressuposicions i les intertextualitats).
13.
Doncs no. Cal
recordar que no et pots fiar del lèxic. Repassa el post
del bloc on escrivia el que ja havia explicat en classe. Una cosa són les
característiques diatòpiques que es puguen detectar en registres col·loquials,
informals, i l’altra les que podem detectar en l’estàndard (varietat d’una
llengua –de qualsevol llengua- utilitzada en els àmbits d’ús formals de màxima
comunicació entre els membres de la comunitat lingüística corresponent) Tant aquest com avui són
paraules plenament usades pels usuaris de l’estàndard. Per altra banda,les
formes reforçades (em, et, es) són les habituals en la
parla actuals del valencià central i meridional tot i que per influència del
castellà hi convisquen amb les formes plenes (que també són habituals en altres
parlars). En el cas de la forma et també conviu amb altres realitzacions més
locals com el i ets, no admeses per la normativa (però també reforçades). Per
tant, és un greu error associar forma reforçada a varietat oriental.
14. Però sí que podíem detectar en el text algun tret diatòpic (pocs, la qual cosa reforçaria el fet que està escrit en la varietat estàndard i podríem justificar la variació diafàsica). Els trets diatòpics són: morfema –a del present de subjuntiu en la forma estiga. I altres dos, més discutibles però que jo posaria per a caracteritzar diatòpicament el text serien l’ús de diminutius en contextos on altres parlants no els utilitzarien (arreglets, colpets). També pel que fa al doblet arrancar/ arrencar, l’autor opta per l’opció habituals entre els valencians quan escriuen. Són els que estan marcats en blau clar en el text enriquit. En base a eixos trets podríem justificar el text com a pertanyent a la varietat del valencià general (central o meridional).
14.1 Confons registre amb funció lingüística. Quan parlem de registre parlem de les característiques específiques de la parla utilitzada en un(s) àmbit(s) d’ús determinats: registre col·loquial, registre científic, registre informal, registre literari...
14.2 Confons diastràtica amb diafàsica. Si parles de registres i estàndard has de parlar de varietats diafàsiques. El concepte de varietat diastràtica es refereix a les característiques de la parla d’algunes capes socials determinades: la parla dels delinqüents, l’argot juvenil...
14.3 L’orientació de l’opinió estaria més relacionada amb la funció conativa que no pas amb l’expressiva (més de manifestació de la subjectivitat)
14.4 El fet que visques en un indret no pressuposa necessàriament l’ús d’unes formes o altres. També pot dependre de l’opció personal, dels criteris de l’editor de la publicació...
14.5
Això és una
contradicció. Si té trets del valencià general (com si en tinguera del català
central, del balear, del valencià meridional...) ja té trets diatòpics.
15. Caldria relacionar els camps semàntics amb el tema: és per això que cohesionen el text.
15.1 N’estàs segura que és de Woody Allen? En
qualsevol cas hauries de dir de quina es tracta. Altrament, no queda bé que no
te’n recordes.
16.
La nominalització
focalitza (és a dir, ressalta, dóna importància). Explica què focalitza i si és
important per a la comprensió del text.
17.
Explica de què és
metàfora. Jo també hi veig hipèrbole.
18. No enllaces els connectors amb el tipus de text o amb el mateix desplegament del tema o dels dos pols de les dues ideologies confrontades per l’autor.
18.1 No enllaces la dixi amb el desplegament del tema o dels dos pols de les dues ideologies confrontades per l’autor.
19. Has aprofitat poc la modalització del text per a relacionar-ho amb el tipus de text. I també apareix la impersonalitat (amb les perífrasis d’obligació, per exemple cal arrasar...)
19.1 Això
és contradictori amb el que has escrit adés sobre la modalització,
característica dels textos argumentatius. Per altra banda fixa’t que el mateix
exemple de “El discurs del formigó...” ja és connotatiu (formigó és metonímia).
20.
La part de la
caracterització del text és massa esquemàtica.
21. Comentari massa segmentat, poc cohesionat textualment.
21.1 Comentari massa segmentat, poc cohesionat textualment sobretot en l’apartat de la coherència
22. Et faltaria també els dos apartats de la valoració crítica i personal del text (1 punt)
22.1 Et faltaria l’apartat de la valoració crítica del text (0,5 punts)
23. No hauries de confiar tant en els correctors ortogràfics i confiar més en el que tu saps. Hi ha molts casos de mots que escrius malament per fiar-te’n massa.