La meitat de l'ànima La dona que és a punt de baixar del tren,
amb una maleta de pell a la mà, du un abric creuat de solapes amples de color
blau fosc i un barret escàs, com de circumstàncies, un barret per complir amb
una moda llunyana i no amb un hivern fred com aquell del 1959. Si no fos per
l’enorme volta metàl·lica, les nombroses vies, la densitat dels casalots de
duanes, les bubotes dels vagons arrenglerats a l’esquerra, l’estació semblaria
de repertori, tan inhòspita i atrotinada com qualsevol en aquella època. Per
això potser no em cal perdre ni una ratlla a descriure l’olor empudegada
del sofre cremat, les marquesines plenes d’escletxes ni les parets clapades per
una brutícia antiga, perquè molt més que no en el lloc, voldria posar esment en
la figura d’aquesta dona que acaba de baixar d’un tren en una ciutat que no és
la seva, on probablement no coneix ningú, on no sabem si algú l’[?] espera. Ignor si l’andana és buida o plena, i encara
que la circumstància té interès –tant de bo hi hagués molta gent– me deman si
paga la pena prendre el detall en consideració. Si l’andana és buida, la dona
camina arrossegant a estones la maleta, d’altres es detura uns moments per
canviar-la de mà. Si l’andana és plena, intenta obrir-se camí sense
parar, fent via malgrat les forces escadusseres que no poden amb la càrrega,
procurant d’esquivar els viatgers que corren en direcció oposada, procurant de
no ser empesa pels que com ella acaben d’arribar. Però el fet d’estar sola o
voltada de gent no modifica, n’ estic segura, la seva expressió
capficada ni la voluntat de tirar endavant. Si ens hi acostéssim veuríem que, sota els
ulls d’un verd indecís, entre menta i llimonera, hi du tatuat un cansament violeta.
Però malgrat això, la bellesa del seu rostre colpeix la retina dels més
observadors que, tot i la pressa, quasi s’ [?] aturen en tombar-se per
tornar-se-la a mirar. Si l’andana és plena,
potser algú se li oferirà per portar-li la maleta i acompanyar-la [?] fins a l’hotel. Però ella
continuarà endavant sense fer cas de ningú, sense escoltar cap suggeriment, ni
acceptar cap proposta. Tant se val, en conseqüència, que hi hagi gent al seu
voltant o que avanci per una andana deserta perquè, indiferent a les persones de
l’entorn, indiferent a qualsevol cosa, continuarà el seu camí. Abans de sortir
de l’estació, abans de baixar les escales que condueixen al centre, mirarà el
rellotge que penja d’una biga, un rellotge endolat i enorme en l’esfera del
qual, orlada per una gran vasa fosca, les manetes assenyalen una hora
impossible, i consultarà el seu de polsera per comprovar que les agulles del
rellotge ferroviari no es corresponen amb el moment que marquen. La fosca de les
sis, matí o capvespre, és molt menys compacta. Aquesta estació no està situada a
cap ciutat del nord d’Europa, on el sol fa vida de convalescent, es lleva tard i
es colga havent dinat. Aquí, si alguna cosa sobra és llum. Però ara és de nit,
més enllà de les deu tocades, com ella ha pogut comprovar en el seu rellotge i
jo en el meu, i per això no tenc altre remei que deixar d’escriure, recollir els
meus estris i preparar-me , tal com demana la veu que
anuncia –entre el xerric de la frenada de l’exprés– el nom de
Portbou. Carme Riera QÜESTIONS DIATÒPIQUES Digues a
quina varietat diatòpica pertany el text: Els trets morfològics que ho
palesen són: 1) els morfemes en del [?] , com en la forma , i de [?] , com en la
forma . 2) el
morfema [?] de la [?] persona del
[?] del [?] com, per
exemple, en la paraula deman 3)la forma del verb tenir en e en el radical com
en la forma 4) els
pronoms [?] en la forma plena davant el
verb, com en [?]